„We don’t need a handful of people doing zero waste perfectly. We need millions of people doing it imperfectly” – Anne Marie Bonneau
Autor: Lidia Klebba – Dyrektor Hotelu Skipper****, Magdalena Bieniek – koordynator #lesswaste
W październiku 2019 roku w Poznaniu odbyła się największa konferencja marketingowa dla blisko 1500 hotelarzy w Polsce, tj.: HMC 2019 organizowana przez firmę Profitroom. Miałam niewątpliwą przyjemność wystąpić w panelu dyskusyjnym prowadzonym przez Karola Webera nt. hoteli lifestyle’owych. Podczas panelu poruszono kwestie design’u w projektowaniu hoteli, wdrażaniu nowoczesnych technologii, nieszablonowym sposobie rekrutacji czy komunikacji marketingowej, a także odpowiedzialności społecznej poprzez podejmowanie działań zwłaszcza na rzecz ochrony środowiska naturalnego.
Być obiektem pro-eco nie jest łatwo, dlatego też postanowiłam podsumować i podzielić się z Wami wszystkimi rozwiązaniami jakie wdrożyliśmy w Hotelu Skipper, a które tylko częściowo przedstawiłam podczas panelu. Znajdziecie tu dane empiryczne, konkretne rozwiązania i idee, które możesz w swoim obiekcie wdrożyć od dziś.
Hotel Skipper jest zlokalizowany w obszarze Natura 2000, co to zatem oznacza? Że jesteśmy na terenie o największym znaczeniu dla zachowania zagrożonych lub bardzo rzadkich gatunków roślin i zwierząt czy charakterystycznych siedlisk przyrodniczych mających znaczenie dla ochrony wartości przyrodniczych całej Europy. Duże słowa, a jednak mają znaczenie dla Gościa, który odwiedza nasze miejsce.
Wszelkie działania proekologiczne wpisują się w to miejsce naturalnie, ale nie musisz być w takim obszarze by o środowisko naturalne dbać.
W naszej załodze wyłoniliśmy pasjonata ekologii, osobę dla której dbanie o dobro naszej planety jest sprawą ważną. Przedstawiam Wam Magdalenę Bieniek, którą szerzej opiszę w osobnym materiale. A pozwólcie, że zacytuję jej słowa:
Hotel Skipper jest w takim miejscu, że aż się prosi o „walkę” o bezpieczną przyszłość. Poza tym prywatne zarządzanie daje nieograniczone możliwości, bo przecież sami tworzymy procedury i zasady! Mamy jako gości rodziny z dziećmi, a dzieci chłoną wszystko i tak samo chcą żyć, chcą mieć swoje rodziny i przygody i starość.
Ten krótki fragment pokazuje, że powołanie osoby Magdy na koordynowanie zadań związanych z #lesswaste w hotelu było bardzo dobrą decyzją. Od czego zaczęliśmy? od weryfikacji tego co już działa, co można wdrożyć i co zaprojektować z myślą o ochronie środowiska i potencjalnych oszczędnościach, bo jednak działania pro-eco mają nam także obniżać koszty. Jak? Zostańcie ze mną.
Poniżej przedstawiam co My (jako załoga Hotelu Skippera) już osiągnęliśmy! Sprawdź czy też to u Ciebie działa? Jeśli tak to zanotuj niemały sukces!
+ stojaki na rowery
+ mniej drukowanych raportów (zmniejszenie o 90% na recepcji) oraz zadruk dwustronny z automatu ustawiony w komputerach
+ drukowanie na drugiej stronie kartki „zużytej”; minimalizacja drukowania ofert – ulotek
+ przekazywanie zużytych tonerów
+ mały formularz pobytowy – druk na połowie strony oszczędny w treści
+ szklane naczynia w pokojach
+ wielorazowe naczynia i sztućce plastikowe dziecięce
+ HSK „brudne” do koszy na kółkach, a nie worków jednorazowych
+ HSK wymiana ręczników i pościeli „na żądanie”
+ HSK koncentraty chemii do użytku hotelowego, a nie małe pojedyncze opakowania
+ HSK używanie ścierek i mopów czyli wielorazowych „narzędzi”, a nie jednorazowych
+ HSK kapcie i szlafroki na życzenie
+ HSK brak prądu w pokoju bez karty klucz
+ HSK indywidualne sterowanie klimatyzacją przez każdego gościa i pracownika w danych pomieszczeniach
+ odbiór śmieci segregowanych
+ GASTRO zaczęło od eliminacji plastikowych słomek i opakowań jednorazowych
+ GASTRO masło do śniadań podawane bez opakowania, a jednak świeże i higienicznie+ GASTRO podawanie na bufet osobno w miseczkach i na talerzykach: owoce, warzywa, sosy, sałaty – gość może skomponować własne danie wg własnych preferencji smakowych i proporcji, a my zyskujemy zadowolonego gościa i tracimy ryzyko wyrzucenia niezjedzonej sałatki
+ GASTRO małe porcje deserów – gość może wziąć dokładkę, a nie zostawia części jeśli mu nie smakuje
+ GASTRO maksymalne wykorzystanie produktów i ich „odpadów” #lesswaste w kuchni
Przykłady: obierki z warzyw trafiają do przygotowywania sosu demi glas, warzywa korzenne, łodygi trafiają do zup kremów, sosów, lub są kiszone; z produktów, które mają bliską datę do spożycia przygotowywane są posiłki pracownicze; z obierek ziemniaczanych robimy chipsy, tak samo się dzieje ze skórą z łososia jurajskiego czy skóry wieprzowej;
+ GASTRO zmienne menu śniadaniowe, sprawia, że Goście nie nudzą się posiłkami i korzystają z zadowoleniem z nowych pozycji, które pojawiły się w bemarach
+ GASTRO menu sezonowe
+ GASTRO czekadełko, bo wyrób własny i niepaczkowany
+ GASTRO zamawiamy produkty od możliwie lokalnych dostawców celem zmniejszenia śladu węglowego (nie dotyczy tylko działu gastro, jednak tu dostawcy przyjeżdżają najczęściej)
+ GASTRO ograniczamy serwetki papierowe, a korzystamy głównie z materiałowych
+ GASTRO wykorzystywanie kwiatów po weselnych imprezach do dekoracji
+ GASTRO wprowadzenie zapisu w umowie, że hotel wyraża zgodę na zabranie jedzenie tylko we własne opakowania/ pojemniki wielorazowe
+ GASTRO rabat 10% na kawę na wynos z własnym kubkiem/ termosem
+ GASTRO uszycie pokrowca na wózek śniadaniowy, by nie owijać go folią streczową
+ GASTRO, przygotowanie tabliczek w restauracji śniadaniowej następującej treści
I. Współpracujemy z lokalnymi przedsiębiorcami, by ograniczyć ślad węglowy (produkcja, transport) oraz dbać o zachowanie regionalnej kultury
II. Nasze miody pochodzą z dębogórskiej pasieki
III. Ryby najczęściej złowione są przez pobliskich rybaków co gwarantuje idealną świeżość!
IV. Czy wiesz, że zastąpiliśmy olej palmowy olejami polskimi? W ten sposób ograniczamy ślad węglowy (transport) i emisję CO2 do atmosfery.
V. Małe kawałki są po to byś mógł dołożyć kolejny jeśli masz ochotę, a nie zostawiał na talerzu niedojedzonej zbyt dużej porcji. Nie marnuj jedzenia
+ GASTRO zioła własna hodowla
+ GASTRO rezygnacja z Nutelli, własna produkcja kremu orzechowego
+ GASTRO lunch-box’y – nie używamy plastiku, folii/ tylko papier śniadaniowy, opakowania wielorazowe
+ zasadzamy krzaczki
+ promujemy sport i przebywanie na zewnątrz
+ oddajemy pozostawione i nieodebrane rzeczy potrzebującym
+ ozdoby/dekoracje wykorzystywane od świąt do świąt stale a nie jednorazowe
+ SPA ręczniki brudne w jeden wór wielorazowego użytku
+ SPA duże opakowania chemii basenowej i płynu do dezynfekcji stóp
+ SPA duże opakowania kosmetyków używanych do przeprowadzania zabiegów
+ sprzedaż pieluch i podpasek na sztuki
+ zakaz na ternie hotelu puszczania balonów ledowych, chińskich lampionów
HOTEL, KTÓRY NIE BOI SIĘ KOMUNIKOWAĆ SWOICH ZASAD GOŚCIOM, KREUJE TEŻ ODPOWIEDNIE POSTAWY” czyż nie byłoby cudownie robić coś dobrego z pełną świadomością i radością, że czynimy DOBRZE i WŁAŚCIWIE? Wszelkie hejty w takim przypadku są bezpodstawne i śmieszne, bo czynimy na plus dla każdego człowieka i nikt nie ma podstaw, by to negować 😉 M.Bieniek
Technologia nam sprzyja!
W tym miejscu przedstawię trzy bardzo ważne elementy związane z obniżaniem rachunków.
1. SOLARY, czyli kolektory słoneczne
2. Zarządzanie energią elektryczną, czyli planowanie oświetlenia po zmierzchu
3. Faza projektu- założenie filtrów węglowych, aby wyeliminować zakup wody butelkowej
Ad.1.
Hotel Skipper posiada 26 kolektorów słonecznych, każdy ma 2m2, czyli razem powierzchni solarnej posiadamy 52m2. Umieszczone są na dachu, ekspozycja południowa. Ich zadaniem jest podgrzewanie wody w obiegu hotelowym, co samo przez się obniża zużycie gazu i emisję szkodliwego CO2 do atmosfery.
Poniżej przedstawię Wam tabelę, która pokazuje:
średnia cena gazu za 1m3 = 2,54 zł brutto
w ciągu roku zaoszczędzilismy 7384 m3 gazu co daje nam kwote 18755 zł brutto/ 15248 zł netto; jest to ok. 10-12% mniej w rachunkach za gaz
w stosunku rocznym zmniejszyliśmy emisje CO2 do atmosfery o około 12%
Ad.2. Zarządzanie oświetleniem tzw. „zmierzchówka” – programator czasowy + czujnik zmierzchu
Automatyka i planowanie ściśle określonych procesów długofalowo wspiera każdą działalność. Szczególnie pod kątem oszczędności i wykorzystywania energii w określonych porach. Samo wybranie taryfy do naszej działalności daje dużo. Ale umiejętne planowanie włączania i wyłączania oświetlenia, czytaj automatyzacja procesu eliminuje „marnowanie” prądu.
Ad.3 Założenie filtrów węglowych
Podjęcie tego tematu jest w fazie projektu, który zostanie ujęty w budżecie na rok 2020. Zadasz pytanie PO CO nam filtr węglowy? Po to aby wyeliminować zakup wody w butelkach czy baniakach wielolitrażowych – oszczędności z poczynionej inwestycji pojawiają się już po ok. 9 miesiącach od założenia filtrów. Ma to również dodatkowe plusy w postaci ograniczenia śladu węglowego, a także mniejszej pracy dla Pań pokojowych.
Zaprezentuję analizę kosztową. Oto przykład:
W dacie 31.08.2018 – 31.08.2019 przy założeniu średnio miesięcznego obłożenie 52%*
zakupiliśmy (zużyliśmy) 13.686 butelek – wydaliśmy 8.600 zł netto
+ dodatkowo baniaki wody dla pracowników ok. 3400 zł netto
SUMA = 13.686 + 3.400 = 17.086 zł
*przy pełnym obłożeniu i standardzie codziennej wody byłoby 106 butelek (51 pokoi 2os + 4 sgl) x 365dni = 38.690 butelek, czyli zapłacilibyśmy 24.312zł netto za same butelki!
a trzeba brać pod uwagę jeszcze:
+ pracę HSK (wykładanie pełnych butelek i zbieranie pustych)
+ wywóz śmieci (tą kwotę można sprawdzić, ale brać pod uwagę płatność za wywóz śmieci mieszanych, bo goście ani pokojowe raczej nie segregują!)
+ pracę księgowej (płatności f-r)
+ pracę magazynu (zamówienia, rozliczenia)
Oto oferta na filtr węglowy – wybrana jako najkorzystniejsza cenowo, od dostawcy lokalnego:
w odpowiedzi na dodatkowe koszty związane z filtrem węglowym:
wymiana węgla raz na dwa lata – koszt wymiany całego złoża 2300 zł netto, serwis filtra węglowego raz na pół roku – 600 zł netto
Reasumując koszty:
Założenie filtra 11.100,35 zł
Koszt roczny wymiany filtra 1.150,00 zł
Serwis filtra 600,00 zł
SUMA = 12.850,35 zł
Koszt roczny zużycia wody butelkowej 17.086,00 zł
Instalacja filtra węglowego 12.850,35 zł
w kolejnym roku kosztem jest jedynie zużycie wody kranowej
Podsumowanie i kilka słów od
Magdalena Bieniek:
Nie oszukujmy siebie i Gości – nam także chodzi o zarabianie, jednak nie musimy tego robić w bezczelny sposób niszcząc środowisko i podtruwając gości i jeszcze dając zarobić wielkim światowym koncernom.
Jesteśmy w cudnym miejscu i mamy mega plus, że jesteśmy „sami”, w sensie nie mam nikogo na górze kto chce sobie kupić wc za 10 milinów dolarów w mieszkaniu w Dubaju tylko normalnych ludzi „swoich”/miejscowych za szefów i właścicieli. Oczywiście nie namawiam do jakiś mega drastycznych akcji, ale fajnie, że świadomość wzrasta i warto czuć, że my dyktujemy warunki i możemy to wykorzystać pozytywnie. Byłam świadkiem jak Sylwia (manager f&b) rozmawiała z pewną panią nt. styropianowego pudełka na jedzenie… spokój i pewność w głosie dużo robi, bo przecież jesteśmy po dobrej, po tej właściwej stronie!
Ode mnie (Lidia Klebba):
Jako osoba zarządzająca obiektem i mająca świadomość ilości generowanych odpadów, widzę jakie mamy możliwości na ich ograniczenie, zastosowanie rozwiązań proekologicznych czy edukację Gości! Bo gdy masz wiedzę, że tylko w roku 2018 – przyjechało do “twojego” obiektu ok 22 tyś. Gości – czujesz i wiesz, że należy to wykorzystać i wskazywać dobre praktyki – bo warto! Prawdziwe poczucie działania, nawet tego minimalnego (w hotelu jest trudno o #zerowaste) jest lepsze niż robienie NIC. Dołączcie do nas i czyńcie podobnie. A jeśli macie podobne pomysły dzielcie się nimi I z nami: marketing@rewa.pl 😊
Dziękuję, że wytrwaliście do końca!